Thursday, December 2, 2010

Ibu yang hobinya menipu Part 4

Fatimah tidak peduli apa yang hendak  dikatakan Noriah dan Zaimah. Dia bertekad hendak memasukkan Fatin ke Kolej Kejururawatan juga. Dalam buah fikiran Fatimah, dia akan merasa bangga apabila Fatin menjadi jururawat kelak jikalau hendak dibandingkan dengan Dania yang hanya menduduki IPTS tapi tidak mempunyai masa hadapan. Walaupun dia bakal berhadapan dengan faktor kewangan kerana harus menanggung perbelanjaan yang mahal, dia tetap bertekad untuk menghantar Fatin ke Kolej itu.

Fatimah mula bercerita tentang anaknya Fatin yang bakal memasuki Kolej Kejururawatan dan satu hari nanti bakal menjadi seorang nurse. Noriah yang mendengar cerita itu tertawa melihat gelagat Fatimah yang masih angkuh dan masih mahu berpura-pura di hadapan rakan-rakannya. 

Lantas Noriah cuba untuk memalukan Fatimah denagn menanyakan " Fatimah, bagus sangat ke keputusan Fatin tuh? awak tak pernah cerita pun dekat kita orang, aku bukannya apa Fatimah, kalau dah bagus keputusan si Fatin tu kenapa nak hantar dia ke Kolej Swata, banyak lagi kan IPTA yang menawarkan program kejururawatan nie, buat apa kita nak habiskan duit hantar anak kita ke IPTS pula lainlah kalau si Fatin tuh tak ditawarkan langsung," perli Noriah.

Fatimah terkedu dengan pertanyaan Noriah itu lantas dengan nada yang tersekat menjawab "a aa a ada lah. Fatin  dapat 4 A baru-baru ni, kan aku sudah bagitau hari itu, ko ko Noriah cepat lupa betul la. Fa Fatin da dapat banyak juga tawaran IPTA ni, dia dapat Uitm, Unisel. Tapi dia tak mahu pergi, bila dapat tawaran kolej ni beriya-iya dia nak pergi" jawab Fatimah.

Noriah dan rakan-rakannya hanya mengiyakan jawapan Fatimah dan terus pulang. Malamnya pula, Noriah bercerita dekat suaminya "abang, Fatimah tu belagak la, ada ka patut anak dia dah dapat tawaran IPTA boleh ditolak semata-mta nak masuk Kolej Kejururawatan Swasta tu". "IPTA mna yang Fatin dapat?"tanya suami Noriah. 

"Fatimah cakap Fatin dapat banyak, UiTM, Unisel....." sampuk suaminya "hah Unisel?" Jawab Noriah "yela, kenapa?" "setahu saya Unisel itu IPTS sayang "jawab suaminya. 
"Hah?biar betul abang, kiranya Fatimah tipu saya lagi la. Iskh..geramnya saya abang"
suami Noriah tergelak meyaksikan gelagat isterinya yang sudah ditipu Fatimah.

bersambung...

1 comment:

Syafiq A. Ghani said...

LAGI2, AK MAHO PART 5.. BEST2