Sunday, December 4, 2011

Anugerah Juara Lagu

Anugerah juara lagu? bohong sangat kalau orang Malaysia tak tahu kan? so, what's the matter?
okay, nothing serious actually, it just a few conversations bout this topic i heard recently.. Kontroversi jugak la kan, aku baru je lepas baca entry kat blog BEN ASHAARI  dan suddenly terlintas nak bikin entry ini.

well, as for me, i was totally upset with the changes they have make. (produser AJL).and since then, aku dah tak berapa layan sangat dengan AJL. Kalau dulu, for sure aku dengan kakak aku akan stay up depan TV then teka which singer will win. lain sangat impak AJL dulu dengan sekarang.

Kenapa lain? hal ini adalah kerana a produser of AJL has changed the real structure of AJL from 3 categories before (pop rock, balada & etnik kreatif), to free category. Impak di sebalik pengubahsuaian ini memang jelas tak adil bagi aku.. kalau dulu lagu nasyid pun boleh masuk AJL. sekarang? bayang lagu irama Malaysia pun dah tak nampak.

AJL 18  the best AJL from my side..

Dari segi pengadilan aku tak tahu la samaada fair ataupun tidak, penilaian itu dikira daripada persembahan ataupun lirik lagu. tapi ramai yang beranggap bahawa each judges has their favourite singer and song already. So aku no comment !!!!

Cuma sistem pengadilan sekarang memang memeningkan kepala, from 3 stages of separuh akhir, each week akan ada top 5, but at the end of judgement, even though that songs in top 5 itu tak bermakna akan layak ke final.???? from my opinion, better just proceed to which songs yang akan ke final. tak payah la nak buat top 5 each week. sebabnya, nampak sangat lemah dalam sistem penjurian..

to AJL team, you guys mesti buat research balik kalau betul2 nak nobatkan the best song. jangan buat kontroversi untuk naikkan rating. pemilihan lagu mestilah adil, kesian komposer yang bersungguh2 memerah keringat untuk hasilkan lagu terbaik tetapi tak dihargai.....

No comments: