Thursday, November 3, 2011

Needs & Requirements

Need & requirements!!! can we differentiate it?


When taking about needs & requirements, I remembered the olden days when i was in school, masa tuh, biasalah belajar tentang keperluan & kehendak...seriously, satu topik yang menarik bagi aku masa tuh..

Bagi aku masa itu keperluan adalah :

*Mobilephone
*Mobilephone
*Mobilephone

sebab masa tu aku takda lagi handset, jadi keinginan untuk memilikinya adalah diparas maximum.
tapi sebenarnya keperluan adalah benda wajib untuk kehidupan manusia contohnya

*Pakaian
*Tempat tinggal
*Makanan & minuman and so on..


Tapi, bagi aku kehendak adalah penting dan tidak boleh diabaikan.. senang2 kehendak dan keperluan adalah benda yang sama-sama pentingnya..
aku contohkan diri aku sendiri, kalau aku tidak mempunyai kehendak di samping aku, maknanya aku *patah kaki* 


Ini kehendak aku, aku sayang sangat mereka kerana aku beli dengan hasil titik peluh aku sendiri, tanpa mereka mungkin aku *patah kaki* syukur kepada Tuhan atas kurniaan nikmat sehingga aku boleh memiliki kehendak aku ini.
motif yang aku nak sampaikan kat sini, hargai lah kehendak anda, mungkin pada sesetengah orang mereka anggap benda ni leceh sebab mereka tidak perlu berusaha untuk mendapat kehendak mereka, tetapi bagi aku, tidak, kehendak aku melambangkan keringat aku...





No comments: